تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل افزایش هورمون های جنسی مردانه (هیپرآندروژنیسم)، نارسایی تخمدان ها در آزادسازی تخمک (اختلال تخمک گذاری) و تخمدان هایی که بزرگ شده اند می باشد. در زمان ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کیسه های پر از مایع ایجاد می گردد. علت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک  ناشناخته است و درمان در درجه اول بر اساس مدیریت علائم می باشد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که در میان زنان در سنین باروری رایج است. زنان مبتلا به PCOS ممکن است دوره های قاعدگی نادر و یا طولانی مدت داشته باشند و یا سطح هورمون در آن ها بیش از حد مردانه (آندروژن) باشد. تخمدان ها ممکن است مجموعه های متعدد مایع (فولیکول ها) را تولید کنند. علت دقیق PCOS ناشناخته است. تشخیص و درمان اولیه همراه با کاهش وزن ممکن است، عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را همراه داشته باشد. در مورد سرطان رحم بیشتر بدانید.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب در زنان در سنین باروری که دوره های قاعدگی نامنظم دارند، از جمله قطع شدن قاعدگی یا خونریزی شدید یا طولانی مدت در نظر گرفته می شود. ناباروری ممکن است یک علامت همراه باشد. به دلیل هورمون های مردانه بیش از حد، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب موهای صورت یا بدن زیادی دارند و ریزش مو در پوست سر و آکنه دارند. سایر علائم شامل موارد زیر است:

• علائم و نشانه های PCOS اغلب دراولین دوره قاعدگی در دوران بلوغ دیده می شود. بعضی اوقات PCOS سبب افزایش وزن به طور ناگهانی در فرد می گردد.
  • علائم و نشانه های PCOS متفاوت است. تشخیص PCOS زمانی اتفاق می افتد که حداقل دو مورد از این علائم را تجربه کنید:
  • قاعدگی های نامنظم و یا طولانی.
  • آندروژن بیش از حد. سطوح بالای هورمون مردانه ممکن است نشانه های فیزیکی مانند موهای بیش از حد صورت و بدن (هیرسوتیسم) را ایجاد کند. در مورد زایمان طبیعی بیشتر بدانید.

زمان مراجعه به متخصص زنان

اگر دچار نگرانی در مورد دوره های قاعدگی خود هستید، اگر نارسایی دارید یا علائم آندروژن بیش از حد مانند بدتر شدن هیرسوتیسم، طاسی و آکنه و الگوی مردانه دارید، پزشک خود را ببینید. در مورد زایمان سزارین بیشتر بدانید.

هزینه درمان تخمدان پلی کیستیک

علل سندرم تخمدان پلی کیستیک

علت دقیق PCOS مشخص نیست. عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

انسولین بیش از حد ، اگر سلولهایتان به اثر انسولین مقاوم باشند، سطح قند خونتان افزایش می یابد و بدن شما ممکن است انسولین بیشتری تولید کند. انسولین بیش از حد ممکن است تولید آندروژن را افزایش داده و سبب مشکل شدن تخمک گذاری شود.

التهاب درجه پایین، این اصطلاح برای توصیف تولید گلبولهای سفید خون برای مبارزه با عفونت استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به PCOS التهاب کمتری دارند که باعث تحریک تخمدان پلی کیستیک برای تولید آندروژن ها می شود که می تواند منجر به مشکلات قلب و رگ های خونی شود.

وراثت نیز می تواند عاملی در  انتقال  PCOS در زنان شناخته شود .

آندروژن بیش از حد. تخمدانها سطح غیر طبیعی آندروژن را تولید می کنند که منجر به هیرسوتیسم و ​​آکنه می شود. در مورد لابیاپلاستی بیشتر بدانید.

عوارض جانبی سندرم تخمدان پلی کیستیک

عوارض PCOS عبارتند از:

• ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • زایمان یا زایمان زودرس
  • التهاب شدید کبدی ناشی از تجمع چربی در کبد
  • سندرم متابولیک
  • دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • خونریزی رحمی غیرطبیعی

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک و ارزیابی سایر شرایط

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب بر اساس شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار انجام می شود. اندازه گیری آندروژن خون و سونوگرافی لگن گاهی برای تایید تشخیص انجام می شود. بیماران باید قبل از تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک از نظر سایر شرایط از جمله اختلالات تیروئید، افزایش پرولاکتین (هورمونی که در تولید شیر مادر نقش دارد)، نارسایی اولیه تخمدان (زمانی که تخمدان‌ها قبل از 40 سالگی تولید تخمک را متوقف می‌کنند)، مشکلات تولید هورمون در هیپوتالاموس بررسی شوند. همچنین ضروری استکه هورمون های غدد هیپوفیز در مغز و اختلالات غده فوق کلیوی نیز بررسی شود. سایر شرایط بهداشتی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا، دیابت بزرگسالان مقادیر غیرطبیعی کلسترول، بیماری کبد چرب غیرالکلی، آپنه خواب، افسردگی و اضطراب و سرطان آندومتر.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از نظر دیابت نوع 2 و سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا غربالگری شوند.

بهترین دکتر درمان تخمدان پلی کیستیک

درمان های سندرم تخمدان پلی کیستیک

هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، اما کاهش وزن بسیاری از شرایط سلامت مرتبط را بهبود می بخشد، بنابراین اصلاح رژیم غذایی و ورزش باید در اولویت قرار گیرد. داروهای ضد بارداری که تولید آندروژن ها را کاهش می دهند، برای تنظیم چرخه های قاعدگی در افرادی که قصد باردار شدن ندارند استفاده می شود. افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ممکن است از متفورمین، یک داروی خوراکی که سطح انسولین و گلوکز خون را کاهش می دهد، بهره مند شوند. برای موهای زائد، داروهای خوراکی که آندروژن‌ها را مسدود می‌کنند (مانند اسپیرونولاکتون) ممکن است مفید باشند، اما در صورت تمایل به بارداری به دلیل آسیب احتمالی برای جنین، نمی‌توان از آنها استفاده کرد. رشد مو ممکن است با استفاده از کرم افلورنیتین روی صورت یا لیزر موهای زائد، اصلاح یا الکترولیز کاهش یابد. در مورد جراحی زیبایی واژن بیشتر بدانید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و بارداری

برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بدون مداخلات پزشکی باردار می شوند. کسانی که به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک ناباروری دارند می توانند با استفاده از داروهایی که تخمک گذاری را افزایش می دهند باردار شوند و برخی ممکن است به کمک متخصصان باروری نیاز داشته باشند.

کلام آخر

سندروم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که امروزه با روش هایی به طور موثر قابل مدیریت می باشد.

اگر شما به دنبال متخصص زنان در شیراز هستید ، بهتر است بدانید که دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز می باشند ، امروزه خدمات زیبایی در شیراز بسیار انجام می شود که جراحی زیبایی واژن در شیراز نیز یکی از آن ها می باشد .