تخمدان-پلی-کیستیک

تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که در میان زنان در سنین باروری رایج است. زنان مبتلا به PCOS ممکن است دوره های قاعدگی نادر و یا طولانی مدت داشته باشند و یا سطح هورمون در آن ها بیش از حد مردانه (آندروژن) باشد. تخمدان ها ممکن است مجموعه های متعدد مایع (فولیکول ها) را تولید کنند .

علت دقیق PCOS ناشناخته است. تشخیص و درمان اولیه همراه با کاهش وزن ممکن است، عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را همراه داشته باشد .

علائم

علائم و نشانه های PCOS اغلب دراولین دوره قاعدگی در دوران بلوغ دیده می شود. بعضی اوقات PCOS سبب افزایش وزن به طور ناگهانی در فرد می گردد .

علائم و نشانه های PCOS متفاوت است. تشخیص PCOS زمانی اتفاق می افتد که حداقل دو مورد از این علائم را تجربه کنید:

قاعدگی های نامنظم و یا طولانی .

آندروژن بیش از حد. سطوح بالای هورمون مردانه ممکن است نشانه های فیزیکی مانند موهای بیش از حد صورت و بدن (هیرسوتیسم) را ایجاد کند .

زمان مراجعه به متخصص زنان

اگر دچار نگرانی در مورد دوره های قاعدگی خود هستید، اگر نارسایی دارید یا علائم آندروژن بیش از حد مانند بدتر شدن هیرسوتیسم، طاسی و آکنه و الگوی مردانه دارید، پزشک خود را ببینید.

تخمدان-پلی-کیستیک

علت دقیق PCOS مشخص نیست. عواملی که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از:

انسولین بیش از حد ، اگر سلولهایتان به اثر انسولین مقاوم باشند، سطح قند خونتان افزایش می یابد و بدن شما ممکن است انسولین بیشتری تولید کند. انسولین بیش از حد ممکن است تولید آندروژن را افزایش داده و سبب مشکل شدن تخمک گذاری شود.

التهاب درجه پایین، این اصطلاح برای توصیف تولید گلبولهای سفید خون برای مبارزه با عفونت استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به PCOS التهاب کمتری دارند که باعث تحریک تخمدان پلی کیستیک برای تولید آندروژن ها می شود که می تواند منجر به مشکلات قلب و رگ های خونی شود.

وراثت نیز می تواند عاملی در  انتقال  PCOS در زنان شناخته شود .

آندروژن بیش از حد. تخمدانها سطح غیر طبیعی آندروژن را تولید می کنند که منجر به هیرسوتیسم و ​​آکنه می شود.

عوارض جانبی

عوارض PCOS عبارتند از:

ناباروری

دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری

زایمان یا زایمان زودرس

التهاب شدید کبدی ناشی از تجمع چربی در کبد

سندرم متابولیک

دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت

افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن

خونریزی رحمی غیرطبیعی

سرطان رحم

اگر شما به دنبال متخصص زنان در شیراز هستید ، بهتر است بدانید که دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز می باشند ، امروزه خدمات زیبایی در شیراز بسیار انجام می شود که جراحی زیبایی واژن در شیراز نیز یکی از آن ها می باشد .

خدمات دکتر پوربرفه ای

جراحی زیبایی واژن