بیماری-پوستی-واژن

بیماری های پوستی واژن

بیماری های پوستی واژن یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که می‌تواند زمینه ساز بروز دیگر مشکلات و بیماری‌ها در فرد شود. چرا که اندام تناسلی در زنان به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است که هر گونه بیماری در این ناحیه تاثیرات فراوانی را بر فرد خواهد داشت.

بیماری های پوستی واژن، معمولا در اثر به هم خوردن تعادل قارچ‌ها و یا باکتری‌ها در ناحیه تناسلی بانوان به وجود می‌آید. این بیماری‌ها و ضایعات در اندام تناسلی، برجستگی‌ها و یا زخم‌هایی هستند که گاهی هیچ علائمی نداشته و گاهی نیز با خارش، درد، حساسیت، ترشح و … همراه هستند. این ضایعات تناسلی همچنین ممکن است داخل و یا اطراف واژن و یا ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی را درگیر کرده و حتی ممکن است تا ناحیه مقعد نیز، انتشار پیدا کنند.

در این مقاله به بررسی چند بیماری پوستی شایع در ناحیه تناسلی می‌پردازیم تا شناخت بیشتری نسبت به این بیماری‌ها داشته باشید و بتوانید در زمان مناسب برای درمان آن‌ها اقدام کنید.

علائم بیماری های پوستی واژن

بیماری های پوستی در ناحیه واژن، علائم مشابه و شایعی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز زخم، تورم و ضایعات پوستی در ناحیه واژن
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه واژن
  • خارج شدن ترشحات از واژن
  • قرمزی و تغییر رنگ پوست
  • احساس درد  و کشش  در ناحیه واژن
  • دیده شدن غدد مشکوک

تشخیص بیماری پوستی واژن

وجود بیماری پوستی واژن بسیار آزار دهنده است و منجر به زخم دهانه رحم می گردد. در نتیجه تشخیص به موقع و درمان آن موثر می باشد. به منظور تشخیص قطعی بیماری پوستی واژن، متخصص ابتدا با بررسی سابقه بیمار و انجام آزمایشات و معاینات لازم می پردازد. سپس بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب می کند. اقداماتی که برای تشخیص بیماری های پوستی واژن انجام می شوند شامل،آزمایش خون، بیوپسی پوست و پاک کردن پوست واژن از وجود هر نوع باکتری است .

انواع بیماری های پوستی واژن

  • لیکن اسکلروز (Lichen Sclerosu)

لیکن اسکلروز یک بیماری پوستی است که در آن، ضایعه های سفت به رنگ سفید و یا قرمز بر روی پوست ناحیه تناسلی شکل می‌گیرد و ممکن است ناحیه مقعدی را نیز درگیر کند. این بیماری که بیش‌تر از سایر افراد، زنان یائسه را در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد، سبب نازک و حساس شدن پوست ناحیه تناسلی نیز خواهد شد.

سرخی پوست، خارش‌های شدید، بروز ناراحتی و یا درد در ناحیه تناسلی، مشاهده لکه‌های سفید رنگ، نرم، خال مانند و چروکیده بر روی پوست اندام تناسلی، بروز خونریزی، تاول و یا زخم‌های مزمن و دردناک در این ناحیه و همچنین داشتن رابطه جنسی دردناک، برخی از علائمی هستند که می‌توانید با مشاهده آن‌ها متوجه بروز بیماری پوستی مانند لیکن اسکلروز در ناحیه تناسلی خود شده و برای تشخیص دقیق و درمان آن، به بهترین متخصص زنان در شیراز مراجعه کنید.

انتخاب روش درمان بیماری لیکن اسکلروز نیز بر عهده پزشک متخصص بوده که بر اساس شرایط بیمار و میزان پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود. ممکن است پزشک برای درمان این عارضه پوستی در ناحیه تناسلی از کرم‌ها و یا پمادهایی استفاده کند که اثرات پوستی و زخم‌های ناشی از این بیماری را کاهش داده و کمک می‌کند ظاهر پوست ناحیه تناسلی فرد، به حالت قبلی و طبیعی خود بازگردد. روش درمانی دیگری که برای درمان بیماری لیکن اسکلروز استفاده می‌شود، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی‌آر‌پی (PRP) است که از طریق آزاد کردن فاکتورهای رشد، سبب بازسازی و رشد سالم پوست ناحیه تناسلی شده و به بهبود سریع‌تر آن کمک خواهد کرد؛ این روش درمانی، غالبا برای درجات متوسط و شدید لیکن اسکلروزیس کاربرد داشته و تجویز خواهد شد.

  • زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری های عفونی پوست در ناحیه تناسلی است که به شکل بر آمدگی‌های و برجستگی‌های کوچک به رنگ گوشتی و شبیه گل کلم و یا با سطح صاف هستند. زگیل تناسلی در زنان، بیشتر در ناحیه فرج شکل گرفته اما ممکن است دهانه‌ی رحم، واژن و یا حتی نواحی مقعدی را نیز درگیر کند. آمار ابتلا به زگیل تناسلی در خانم‌ها بیشتر از مردان بوده و باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش در افراد خواهد شد. زگیل تناسلی افزون بر این با علائم دیگری نظیر  ترشحات غیر طبیعی آلت تناسلی، خارش، خونریزی، سوزش و … همراه خواهد بود و لازم است برای تشخیص دقیق آن و درمان، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

  • تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نیز یک عفونت شایع و از جمله بیماری های پوستی در ناحیه تناسلی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد شده و از طریق تماس جنسی به بدن فرد منتقل می‌شود. علائم این بیماری نیز شامل درد و خارش در ناحیه تناسلی، برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ، تاول‌های سفید و ریز و … است که می‌توانید از طریق آن‌ها به وجود این بیماری در ناحیه تناسلی خود پی برده و برای درمان و تشخیص دقیق آن، به پزشک زنان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

  • درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نیز یک حساسیت و التهاب پوستی است که در اثر عوامل آلرژی زا ایجاد می‌‎شود. این نوع بیماری پوستی که می‌تواند ناحیه تناسلی فرد را نیز درگیر کند، اغلب با خارش، قرمزی و تورم همراه است که از جمله مهم‌ترین علائم این عارضه هستند.

  • پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع است که می‌تواند به شکل تکه‌های ضخیم، خشک، پوسته پوسته، قرمز رنگ و خارش‌دار در ناحیه اندام تناسلی خود را نشان دهد و برای فرد آزاردهنده باشد. شایع‌ترین نوع پسوریازیس در زنان پسوریازیس ماژور است که می‌تواند به شکل ضایعات قرمز صاف و خشک بروز پیدا کرده و در صورتی که پیشرفت کند می‌تواند حتی کشاله‌های ران را درگیر کند. بیماری پوستی پسوریازیس سلول‌های پوستی را دچار اختلال می کند. متاسفانه برای درمان این بیماری پوستی روشی ارائه نشده است اما می‌توان با استفاده از داروهای موضعی استروئیدی و غیر استروئیدی برای کاهش درد و کنترل علایم آن استفاده کرد. در صورتی که این بیماری پوستی ناحیه تناسلی را درگیر کند به علت اینکه پوست این ناحیه بسیار حساس است می‌توان از کرم‌های مناسب تجویز شده توسط پزشک استفاده نمود.

  • اگزما

یکی از بیماری‌های پوستی خاصی که سلامت واژن را تهدید می‌کند، اگزما است. هر کسی که با اگزما در قسمت‌های دیگر بدن‌ مواجه شده باشد، خیلی خوب می‌داند که التهاب و خشکی پوست ناشی از آن واقعا آزاردهنده است. اگزما در ناحیه واژن می‌تواند با قرمزی پوست و خارش‌ همراه شود. بروز بیماری پوستی اگزما عموما به اختلال در سیستم ایمنی بدن برمی‌گردد و نمی‌توان عامل مشخصی را برای بروز آن مشخص کرد. برخی محصولات مثل صابون‌ها، پاک‌ کننده‌ها و… می‌توانند التهاب پوستی را در این شرایط تشدید کرده و درنهایت بیماری را بدتر کنند.

  • آماس پوستی

آماس پوستی بیشتر در افرادی که دچار حساسیت های پوستی هستند، دیده می‌شود. آماس پوستی با علائمی مثل درد، خونریزی و قرمزی در ناحیه واژن بروز می‌کند.

علل بیماری های پوستی واژن

برخی از موارد می توانند خطر ابتلا به بیماری های پوستی در واژن را افزایش دهند. این موارد عبارتند از:

  • زایمان زودرس 
  • وجود عفونت های پیش رونده 
  • ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند HIV
  • رابطه با شریک جنسی آلوده

درمان بیماری های پوستی واژن در شیراز

برای این بیماری راه های درمانی مختلفی وجود دارد که بنا بر شرایط بهترین راه انتخاب می‌گردد. از آنجایی که ناحیه واژن بسیار حساس است لازم است تا درمان در این ناحیه با دقت انجام شود. افراد مبتلا به بیماری های پوستی در ناحیه واژن باید در روابط جنسی خود اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا تمامی بیماری های پوستی واژن به شریک جنسی انتقال داده می شود.

عوارض درمان بیماری پوستی واژن

درمان این بیماری معمولا بدون عارضه بوده و خطرتی بیمار را تهدید نمی کند.

هزینه درمان بیماری پوستی واژن در شیراز

هزینه درمان بیماری پوستی واژن، بسته به نوع بیماری، حاد بودن آن و شرایط جسمانی و سوابق پزشکی هر فرد متفاوت خواهد بود. به منظور اطلاع دقیق از هزینه ها ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه شود.

کلام آخر

 همانطور که گفته شد ناحیه تناسلی در هر فرد به خصوص بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های پوستی بهتر است در طول دوران زندگی هر خانمی تحت نظر و چکاپ های دوره ای متخصص زنان قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =