چسبندگی-رحم

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم در دسته بیماری های شایع در میان زنان می باشد ،که در صورت عدم تشخیص به موقع  می تواند عاملی در  ایجاد سقط جنین و یا نازایی گردد . چسبندگی رحم را می توانیم به چند دسته مختلف تقسیم بندی کنیم ،چسبندگی داخل رحمی و چسبندگی ها درداخل لگن .

چسبندگی داخل رحمی

این نوع از چسبندگی در شرایط خاصی برای بیمار به وجود می آید در واقع به این دلیل که مخاط آندومتر در داخل رحم به طور طبیعی ایجاد می گردد و می تواند سبب قاعدگی در زنان شود.اما در بعضی حالات در شرایط خاصی این مخاط از بین می رود و سبب چسبیدن نواحی داخل رحم می شود که به آن چسبندگی داخل رحمی یا نشانگان آشرمن گفته می شود .

عوامل موثر در ایجاد چسبندگی رحم

• عفونت می تواند به عنوان عاملی موثر در ایجاد عفونت ها شناخته شود اما منظور از عفونت ،عفونت های رایج در بین زنان نمی باشد ،عفونت های مزمنی که به دلیل ایجاد سل و جذام در زنان دیده می شود عاملی در ایجاد چسبندگی رحم شناخته شود .
  • کورتاژهای خشن نیز به عنوان عاملی موثر در چسبندگی رحم می باشند  . کورتاژهایی که در طی آن ها بافت داخل رحم آسیب می بیند ،عاملی در ایجاد چسبندگی رحم می باشد .
  • جراحی ها نیز می تواند زمینه ساز چسبندگی رحم در زنان باشند . جراحی هایی مثل آپاندیست ،جراحی کیست تخمدان ،فیبروم رحمی و… برای پیشگیری از ابتلا به چسبندگی رحم باید این نوع از جراحی ها با استفاده از روش های صحیح انجام گیرد تا احتمال ایجاد هر نوع چسبندگی را از بین ببرد .
  • زایمان به روش سزارین . در صورتی که زایمان با روش های صحیح انجام نشود دیده شده است که بانوان بعد از اولین زایمان سزارین خود دچار چسبندگی های شکمی می شوند . چسبندگی بیشتر در این موارد در ناحیه لوله های رحمی و مثانه دیده شده است .

چسبندگی-رحم

علائم چسبندگی رحم

• نازایی
  • سقط جنین
  • قطع قاعدگی
  • درد های زیر شکم

راه های پیشگیری از چسبندگی رحم

برای جلوگیری از چسبندگی های رحمی باید قبل از انجام جراحی های متعدد و ابتلا به نازایی با دیده شدن هر گونه عفونت به متخصص زنان مراجعه کنید . مراجعه منظم به متخصص زنان می تواند هر نوع عفونت مشکوک را در زمان مناسب تشخیص و درمان کند . همچنین جلوگیری از بارداری در مدت زمان طولانی به زوجین توصیه نمی گردد ،استفاده از روش های جلوگیری از بارداری خطر ابتلا به آندومتریوز و چسبندگی رحم را افزایش می دهد .

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز به مادرانی که در خانواده خود سابقه ی ابتلا به بیماری ها و اختلالات ژنتیکی دارند توصیه به انجام آزمایشات ژنتیک می کنند.

اگر شما به دنبال متخصص زنان در شیراز هستید ، بهتر است بدانید که دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز می باشند ، امروزه خدمات زیبایی در شیراز بسیار انجام می شود که جراحی زیبایی واژن در شیراز نیز یکی از آن ها می باشد .

خدمات دکتر پوربرفه ای

جراحی زیبایی واژن