رفع تیرگی ناحیه تناسلی

تیرگی ناحیه تناسلی

تیرگی ناحیه تناسلی یکی از مشکلاتی است که خانم ها با آن مواجه هستند و باعث شکایت خیلی از خانم ها شده است. تیرگی ناحیه تناسلی سبب از بین رفتن اعتماد به نفس خانم ها در روابط جنسی خود می شود. در ادامه با توضیحات دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان در شیراز  در اینباره همراه باشید.

علت تیرگی ناحیه تناسلی

علت تیرگی ناحیه تناسلی در درجه اول نژاد است. بعضی از افراد به خاطر نژاد و رنگ پوست ممکن است این تیرگی را کمتر یا بیشتر داشته باشند.

در یک حدی تفاوت رنگ پوست ناحیه تناسلی با سایر بدن طبیعی است. اما اگر این تفاوت رنگ زیاد باشد و موجب تیرگی زیادی شده باشد، باعث ناراحتی و شکایت خانم خواهد شد.

علت بوجود آمدن این تیرگی ها علاوه بر نژاد و ارث ممکن است به خاطر شرایط هورمونی که فرد دارد مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک و یا مشکلاتی که ممکن است فرد از نظر هورمونی در غدد فوق کلیوی داشته باشد.

افزایش هورمون های مردانه و بعضی از هورمون های زنانه باعث تیرگی پوست ناحیه تناسلی می شود.

سایر علت های تیرگی ناحیه تناسلی

بنابراین به طور کلی علت تیرگی ناحیه تناسلی شامل موارد زیر است:

• ژنتیک
  • افزایش سن
  • مرطوب بودن ناحیه تناسلی
  • پوشیدن لباس های تنگ و افزایش رطوبت بدن و اصطکاک زیاد باعث تیرگی پوست ناحیه تناسلی می شود.
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری
  • کبمود ویتامین ها در بدن
  • استفاده مداوم از پودر تالک
  • تیغ زدن مکرر بخصوص شیو کردن با تیغ های کند
  • عفونت های باکتریایی
  • نژادهایی که پوست های تیره دارند مثل خاورمیانه و مدیترانه
  • مصرف بعضی کرم ها، صابون ها و شامپوهای بدن
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • کمبود بعضی ویتامین ها در بدن
  • اصطکاک و ساییده شدن پوست ناحیه تناسلی بر اثر ورزش کردن

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی در بارداری ، درمان افتادگی رحم

تیرگی ناحیه تناسلی یکی از مشکلاتی است که خانم ها با آن مواجه هستند و باعث شکایت خیلی از خانم ها شده است. تیرگی ناحیه تناسلی سبب از بین رفتن اعتماد به نفس خانم ها در روابط جنسی خود می شود. در ادامه با توضیحات دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان در شیراز در اینباره همراه باشید.

در ادامه با توضیحات دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز در اینباره همراه باشید.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز، برای بانوان عزیز شیرازی قبل از انتخاب روش زایمان ،مشاوره و بررسی های لازم را انجام می دهند و بهترین و مناسب ترین روش زایمان با توجه به شرایط را انتخاب می کنند. همچنین متخصص در جراحی زیبایی دستگاه تناسلی بانوان می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان در شیراز مراجعه و برای دریافت مشاوره می توانید با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس حاصل فرمائید. شما می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر پور برفه ای نیز دیدن فرمائید.

درمان تیرگی ناحیه تناسلی

درمان مطلقی برای این بیماری وجود ندارد به جز اینکه عامل بوجود آورنده آن بجز شرایطی که مربوط به ارث باشد، مثل تخمدان پلی کیستیک یا مشکلات هورمونی، عامل زمینه ساز از بین برود و یا درمان و کنترل شود و از نظر هورمونی فرد در وضعیت متعادل قرار بگیرد،

بهترین درمان برای کم کردن این تیرگی است که در طول زمان ممکن است تیرگی بهتر شود. در خانم هایی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند، کاهش وزن و ورزش یکی از کارهایی است که تاثیر قابل توجهی روی تیرگی خواهد گذاشت.

درمان هایی مثل استفاده از داروهای موضعی نیز موثر هستند ولی زمان میبرد تا اثر خود را روی فرد نشان دهند و ممکن است برگشت پذیر باشد.

لیزر در درمان تیرگی یکی از درمان های نسبتا موثر است ولی ممکن است در همه بیماران جواب ندهد و اثر آن نیز برگشت پذیر است. یعنی بعد از مدتی مجدد آن تیرگی بروز می کند.

رفع تیرگی ناحیه تناسلی

ولی بهترین درمان برای رفع تیرگی های ناحیه تناسلی، تیرگی هایی که در واقع قابل توجه باشند و در اثر ایراد هورمونی برای فرد بوجود آمده باشد، برطرف کردن عامل زمینه ای است و کاهش وزن، ورزش و استفاده از دارو هایی که با توجه به نظر پزشک معالج تجویز می شود.

سخن پایانی

اگر ساکن شیراز هستید و تیرگی ناحیه تناسلی برای شما یک دغدغه شده است، می توانید با مراجعه به مطب دکتر شهناز پوربرفه ای بعد از معاینه و بررسی علت تیرگی با استفاده از جدیدترین متدها و روش هایی که پزشک به شما معرفی می کند نسبت به رفع آن اقدام کنید.

راه های ارتباطی با دکتر پور برفه ای

آدرس مطب: شیراز – بلوار زند- نبش صورتگر – ساختمان کیمیا طبقه سوم

شماره تماس: ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱

صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/shiraz_monalisa/

مهم ترین علائم یائسگی

یائسگی و علائم آن

صحبت های دکتر شهناز پور برفه ای:

یائسگی چیست؟

یائسگی به قطع کامل قاعدگی های یک خانم گفته می شود که در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سال ممکن است اتفاق بیفتد.

قطع قاعدگی قبل از سن ۳۵ سال را یائسگی زودرس تعریف کرده و یک سری مشکلاتی به دنبال یائسگی و کاهش شدید هورمون های استروژن و پروژسترون برای فرد ایجاد می شود.

از جمله این مشکلات پوکی استخوان، افزایش ریسک پوکی استخوان به علت کاهش هورمون استروژن، خشکی پوست و کاهش شدید کلازن که به مرور بعد از یائسگی در اکثر قسمت های پوست و مخاط به ویژه در قسمت پوست  ناحیه تناسلی و واژن اتفاق می افتد، گرگرفتگی، بی قراری، تعریق، تپش قلب که آن هم به خاطر کاهش هورمون استروژن و افزایش بعضی از هورمون های هیپوفیزی است.

یائسگی طبیعی

یائسگی طبیعی زمانی اتفاق می افتد که هیچ عامل پزشکی یا جراحی باعث بوجود آمدن آن نشود. فرآیند یائسگی طبیعی طی سه مرحله انجام می شود:

• پیش یائسگی

این مرحله معمولا چند سال قبل از یائسگی تجربه می شود. در این دوره سطح استروژن بتدریج در تخمدان ها کاهش پیدا می کند. این دوره تا زمان یائسگی کامل ادامه دارد. میزان استروژن در دو سال قبل از یائسگی به سرعت افت می کند. در این دوره اکثر خانم ها علائم یائسگی را تجربه می کنند.

• یائسگی

در این دوره زنان معمولا به مدت یک سال قاعدگی نداشته اند. در این دوران تخمدان ها تخمک آزاد نمی کنند و بیشتر استروژن تولید می کنند.

• بعد از یائسگی

دوران پس از یائسگی معمولا به چند سال بعد از یائسگی اطلاق می شود. در این دوره علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی در زنان کاهش پیدا می کند. اما عوارض مربوط به عدم تولید استروژن در این دوره در خانم ها با افزایش سن بیشتر می شود.

علائم یائسگی چیست؟

• گرگرفتگی جزء اولین علائمی است که زنانی که دچار یائسگی شده اند، تجربه می کنند. احساس گرمای ناگهانی در قسمت بالاتنه را گرگرفتگی می گویند که معمولا همراه با تعریق و سرخ شدن است. از دیگر علائم یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بی خوابی
  • گرگرفتگی
  • نامنظم بودن یا جا افتادن قاعدگی
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تحریک پذیری
  • نوسان خلق
  • درد مفصل و عضله
  • خشکی واژن
  • مشکلات کنترل مثانه
  • تغییر میل جنسی
  • خستگی

باید گفت که همه زنان در تجربه کردن این علائم یکسان نیستند. در صورتی که دچار علائم یائسگی شدید هستید می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در این باره مقاله درمان یائسگی و هورمون درمانی یائسگی را بخوانید.

کارهایی که یک خانم یائسه باید انجام دهد

افزایش مصرف کلسیم. حتما مکمل خوراکی کلسیم باید مصرف شود و سایر کارهایی که برای کاهش ریسک پوکی استخوان انجام می شود. از جمله افزایش کلسیم خوراکی، ورزش و مکمل کلسیم

خانمی که یائسه شده است باید یکسری معاینات دوره ای و غربالگری از نظر بیماری های قلب و عروق و چربی خون داشته باشد. این غربالگری برای خانم های یائسه باید مرتب بررسی شوند و به صورت سالیانه این موارد را چک کند.

یکسری درمان ها برای خشکی واژن و سوزش و علائمی که ممکن است در ناحیه تناسلی احساس کنند، وجود دارد.

لیزر یکی از بهترین و کم خطر ترین راه برای از بین بردن آتروفی و خشکی واژن است و همچنین درمان های دارویی که شامل هورمون های موضعی استروژن و کرم هایی که حالت خشکی را برطرف کنند، است.

در صورتی که ساکن شیراز هستید می توانید به دکتر شهناز پور برفه ای متخصص زنان در شیراز مراجعه کرده و اطلاعات لازم را در این باره کسب کنید.

راه های ارتباطی با دکتر پور برفه ای

آدرس مطب: شیراز – بلوار زند- نبش صورتگر – ساختمان کیمیا طبقه سوم