جراحی هیسترکتومی

آیا هیسترکتومی باعث کم شدن لذت جنسی می شود؟

عمل برداشتن رحم

بسیاری از خانم به دلایل مختلف ناچار به درآوردن رحم خود می کنند که نگرانی هایی را برای خانم ایجاد می کند که از آن جمله می توان به عوارض بعد از عمل برداشتن رحم و تاثیرات آن در زندگی زناشویی اشاره کرد. این سئوال برای خانم هایی که عمل برداشتن رحم را انجام داده اند پیش می آید که بعد از این عمل، زندگی جنسی آنها چگونه خواهد بود؟

باید گفت این عمل در هر فردی تاثیرات متفاوتی را دارد. در بعضی از افراد، فرد عوارض جانبی معمولی را تجربه خواهند کرد و ممکن است در ابتدا تاثیراتی در رابطه جنسیشان دیده شود ولی بعد از برداشتن رحم و التیام هیستروسکوپی، خیلی از زنان از رابطه جنسی خود لذت می برند. برخی دیگر معتقدند برخی از بی میلی های آن ها کاهش یافته و حتی بهبود پیدا کرده است.

برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه مطلب زیر را دنبال کنید.

چه زمانی برداشتن رحم الزامی می شود؟

این عمل بسیار شایع بوده و می توان گفت بیش از یک پنجم زنان، عمل هیسترکتومی را انجام می دهند. در اکثر موارد سرطان رحم یا دهانه رحم و سرطان تخمدان، برداشتن رحم الزامی است.

بیشترین عمل برداشتن رحم در زنانی انجام می شود که مبتلا به سرطان نبوده و به دلیل درد یا خونریزی شدید مجبور به برداشتن رحم خود می شوند. این عمل مناسب زنانی می باشد که قصد باردار شدن در آینده را ندارند.

نحوه انجام هیسترکتومی

این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و روش های مختلفی را دارد. روش انجام این عمل با توجه به عواملی مثل اندازه رحم، تجربه و تخصص جراح مشخص می شود. در زیر به روش های هیسترکتومی اشاره می شود:

هیسترکتومی واژینال: این عمل از طریق واژن انجام می شود و هیچ اثری از عمل بر روی بدن فرد باقی نخواهد ماند.

هیسترکتومی شکمی: این روش از رایج ترین روش های برداشتن رحم است که با استفاده از یک برش ۶ اینچی می توان این عمل را انجام داد.

هیسترکتومی واژینال همراه با لاپاراسکوپی: در این روش پزشک از طریق یک برش کوچک و همچین به کمک لاپاراسکوپی و از طریق واژن اقدام به برداشتن رحم می کند.

نحوه انجام هیسترکتومی

موارد استفاده از هیسترکتومی

• فیبروم رحمی

فیبروم رحمی که در واقع توده های غیر سرطانی در رحم هستند و باعث درد و خونریزی شدید می شوند.

• افتادگی رحم

این مشکل در زنانی اتفاق می افتد که چندین زایمان طبیعی داشته باشند و رحم آنها از جای اصلی خودشان به سمت واژن جابجا شده باشد. این اتفاق ممکن است به دلیل اضافه وزن و یا یائسگی نیز اتفاق بیفتد. افتادگی رحم یکی از علل بروز مشکلات مثانه و روده و همچنین التهاب لگن می شود.

• اندومتریوز

اندومتریوز وقتی اتفاق می افتد که بافت های تشکیل دهنده رحم در جایی که متعلق به خودش نیست مثلا روی تخمدان ها و خارج از رحم رشد کند.

• خونریزی شدید و غیر طبیعی واژینال

عفونت، فیبروم ها، عفونت و اختلالات هورمونی می تواند باعث خونریزی شدید و طولانی مدت در زمان قاعدگی شود.

• سرطان ها

هیسترکتومی یکی از گزینه های مناسب برای بیمارانی است که دچار سرطان رحم، گردنه رحم، تخمدان هستند. همچنین می توان از شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز برای درمان این بیماری ها استفاده کرد.

رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم

طبق تحقیقات انجام شده، بهتر است از برقراری رابطه جنسی به مدت ۶ هفته اجتناب کنید. علاوه بر رابطه جنسی از قرار دادن هر چیزی مانند تامپون، انگشت، شستشو دهنده ها و … خودداری کنید.

زمان بهبودی معمولا بین ۶ تا ۸ هفته می باشد ولی در افراد مختلف، متفاوت است.

در کل می توان گفت اثرات بعد از در آوردن رحم در افراد، متفاوت بوده و پزشکان توصیه می کنند بعد از عمل از انجام فعالیت های جنسی خودداری کرده تا زخم آنها التیام یافته و ترشح واژنشان خوب شود.

آیا بعد از عمل هیسترکتومی نیاز به تست پاپ اسمیر وجود دارد؟

در صورت اینکه هیسترکتومی به صورت جزئی انجام شده باشد انجام تست پاپ اسمیر الزامی است. اما اگر قبل انجام هیسترکتومی، دهانه رحم برداشته و سرطانی وجود نداشته باشد، نیاز به انجام تست پاپ اسمیر وجود ندارد.

جایگزین عمل هیسترکتومی

در مواردی که سرطان وجود داشته باشد جایگزینی برای این عمل وجود ندارد.

در صورت عدم وجود سرطان، هیسترکتومی زمانی انجام می شود که دیگر روش های درمانی انجام شده باشد و نتیجه آن موفقیت آمیز نبوده باشد.

در زنانی که بدون دلیل پریود می شوند و یا پریود آنها با درد شدید همراه است، می توان از دیگر روش های جراحی استفاده کرد و با استفاده از آن یک لایه نازک از بافت داخلی رحم را برداشت.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز، برای بانوان عزیز شیرازی قبل از انتخاب روش زایمان ،مشاوره و بررسی های لازم را انجام می دهند و بهترین و مناسب ترین روش زایمان با توجه به شرایط را انتخاب می کنند. همچنین متخصص در جراحی زیبایی دستگاه تناسلی بانوان می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان در شیراز مراجعه و برای دریافت مشاوره می توانید با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس حاصل فرمائید. شما می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر پور برفه ای نیز دیدن فرمائید.

مشکلات بعد از برداشتن رحم

ضعف کف لگن: می توان با انجام دادن ورزش های مربوط به کف لگن مانند کگل، ماهیچه ها را تقویت کرد و باعث بهبود بخشیدن به رابطه جنسی و همچنین کاهش بی اختیاری شد.

خشکی واژن: برخی از زنان بعد از برداشتن رحم دچار خشکی واژن می شوند که می توان با استفاده از روان کننده آن را برطرف کرد.

تغییر در احساسات جنسی: برخی از زنان در طول رابطه جنسی خود دچار کاهش احساس می شوند. این مورد تاثیر منفی بر روی رسیدن زنان به ارگاسم ندارد زیرا لابیا و کلوتری هنوز حساس هستند.

جراحی هیسترکتومی

برداشتن رحم و یائسگی زودرس

یائسگی

برداشتن رحم در هر سنی که انجام شود باعث یائسگی می شود. شاید زنان بعد از یائسگی دچار مشکلات جنسی نشوند، ولی می تواند تاثیری زیادی در زندگی جنسی افراد داشته باشد.

یائسگی باعث می شود سطح استروژن کاهش پیدا کرده و منجر به نازک شدن بافت های واژن شود. ممکن است بافت های نازک شده باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که در دوران یائسگی بوجود می آید، خشکی واژن است که باعث اختلال در فعالیت جنسی می شود. برای رفع این مشکل می تواند از روش هورمون درمانی استفاده کرد.

نکات قابل توجه بعد از هیسترکتومی و هنگام رابطه جنسی

نگرانی در برقرار کردن رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم طبیعی است که می توان  با چندین روش آن را مدیریت کرد. بعضی از این نکات شامل موارد زیر می شود:

• عجله داشتن

برقرار کردن رابطه جنسی بلافاصله بعد از عمل بسیار دردناک بوده و علاوه بر آن باعث ایجاد عفونت نیز می شود. بهتر است از با پزشک خود مشورت کنید.

• استفاده از روان کننده

برای آسان تر و راحت تر شدن رابطه جنسی بهتر از روان کننده ها استفاده شود. برای زنانی که تخمدان ها را برداشته و دوران یائسگی را طی می کنند استفاده از روان کننده بسیار مفید می باشد.

• صحبت کردن با همسر

شاید بعد از عمل هیسترکتومی زنان نیاز بیشتری برای صحبت کردن با همرشان دارد به خصوص در زمانی که این مسئله ناراحت کننده یا دردآور باشد.

بهبودی بعد از عمل هیسترکتومی

دوره نقاهت بعد از جراحی به زمان نیاز دارد. بیشتر زنان بعد از عمل یک تا دو روز در بیمارستان بستری می شوند. برخی از بیماران ممکن است در همان روز جراحی از بیمارستان مرخص شوند. برخی دیگر به مدت طولانی تری بستری می شوند و اغلب به دلیل عمل سرطان می باشد.

بعد از عمل پزشک بیمار را وادار به راه رفتن می کند. در مواردی یک تا دو روز بعد از عمل از سوند استفاده می شود.

زمان بهبودی برای انجام فعالیت های روزانه بستگی به نوع جراحی متفاوت است:

در صورتی که جراحی شکمی انجام شده باشد بین ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز دارد. در جراحی لاپاراسکوپی واژن بین ۳ تا ۴ هفته زمان برای ریکاوری نیاز دارد و بیمار باید استراحت کافی داشته باشد و ۴ تا ۶ هفته نباید جسم سنگین بلند کند. در این فاصله بیمار باید بتواند حمام کند و رابطه جنسی برقرار کند. در صورتی که در عمل هیسترکتومی، تخمدان ها خارج شده باشد، بیمار به مرحله یائسگی وارده شده است ولی اگر تخمدان ها خارج نشده باشد بیمار زودتر از زمان خودش دچار یائسگی می شود.

نتیجه گیری

در هر چهار نوع عمل هیسترکتومی، رحم خارج خواهد شد. بنابراین این دست از بیماران نمی توانند زایمان فیزیولوژیکی داشته باشند. زنانی که این عمل را انجام می دهند، مشکل خاصی نخواهند داشت اما عملی هسترکتومی یک عمل سخت محسوب می شود و خطراتی را به دنبال خواهد داشت. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بی اختیاری ادرار
  • افتادن واژن
  • تشکیل اتصال غیر طبیعی بین واژن و مثانه
  • درد مزمن

از خطرات دیگر این عمل، عفونت زخم ها، خونریزی و آسیب به اندام های مجاور و لخته شدن خون می باشد که احتمال آن بسیار کم است.