درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

بهترین روش  درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در درجه اول ، تغییر سبک زندگی است . لازم است تا این بیماران  حتما ورزش را در برنامه زندگی خود جای دهند و یکی از اصول زندگی آن ها  باشد، ورزش های هوازی  بسیار مفید است .

حداقل  سه ساعت ورزش در هفته برای  کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک، ضروری است  .

نقش رژیم غذایی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

رژیم غذایی شامل کربوهیدرات کم، چربی کم و کالری کم یکی از مهم ترین اصول درمان این بیماران است .

در افرادی که اختلالات قاعدگی و تخمک گذاری آن ها از زمان بلوغ  آغاز می شود، از همان ابتدا باید برای تصحیح این مشکلات به متخصص زنان مراجعه کنند و با دارو اختلالات قاعدگی آن ها تصحیح شود .

متفورمین یکی از اساسی ترین درمان های سندرم تخمدان پلی کیستیک است و برای کاهش انسولین  خون، کاهش مقاومت بدن و در نهایت تمام اشکالاتی که به دلیل انسولین بالا در این بیماران اتفقاق می افتد، کاربرد بسیار دارد .

راه های تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که خانمی دارای حداقل  دو علائم زیر  به طور هم زمان باشد :

• افزایش سطح هورمون های مردانه، باسنجش میزان آن در خون
  • حذف قاعدگی یا به عبارتی بی نظمی قاعدگی

درمان  این اختلال  می تواند شامل  مصرف قرص های ضد بارداری ترکیبی باشد ، این روش درمان برای درمان  طولانی مدت در خانم هایی که نمی خواهند باردار شوند  نیز به کار میرود .این درمان با کاهش  سطوح هورمون های مردانه ، سیکل قاعدگی را منظم کرده و رشد موهای زائد را کاهش می دهد . این قرص ها همچنین باعث ریزش منظم پوشش رحم می شود که خطر سرطان رحم  را کاهش می دهند .)

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید.

دلایل ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

موارد زیادی  هستند  که می توانند  سبب ایجاد pcos شوند :

میزان انسولین بالا

به هورمونی در بدن  که در پانکراس است و به  سلول های بدن این اجازه را می دهند که از  شکر  و قند  موجود، برای  انرژی اولیه بدن استفاده شود ، انسولین  گفته می شود . اما در صورتی که  سلول های بدن فرد  به اثرات هورمون انسولین  مقاوم شوند ،  سطح قند خون افزایش می یابد . در نتیجه انسولین  بالا سبب اختلال در  روند تخمک گذاری می شود .

علل وراثت

برخی تحقیقات نشان داده  است  که،  گاهی ژن ها  می توانند سبب ایجاد  سندرم تخمدان پلی کیستیک شود . پس می توان گفت  وراثت افراد در بروز این بیماری نیز دخیل هستند .

التهابات درجه پایین

زنانی  که  مبتلا  به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، دارای یک نوع التهاب درجه پایین می باشند  که سبب  تحریک شدن تخمدان  های پلی کیستیک می شود در نتیجه این امر سبب  تولید آندوژن ها می گردد ،  که این امر سبب بروز مشکلات قبلی  و رگ های خونی می شود .

در نتیجه می توان  گفت  در صورتی که  علائم  این سندرم را در خود می بینید  حتما با متخصص زنان خود مشورت کنید  تا بهترین راهکار درمان برای شما انتخاب شود .

از کجا بفهمیم سندرم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟یکی از شایع ترین بیماری های زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک است . این بیماری در حدود ۱۵ درصد از خانم های در سن باروری را درگیر می کند و بیماری است  با علت ارثی ، که چاقی و دیابت می تواند از عوامل به وجود آورنده  آن باشد .

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم این بیماری به صورت اختلالات  قاعدگی

چاقی تنه ای

افزایش موهای زائد بدن

جوش و آکنه

پوستی چرب

ریزش موهای سر

اختلالاتی در روند تخمک گذاری

همچنین  یک سری بیماری های طبی  برای فرد ایجاد می کند، از جمله افزایش  فشار خون، افزایش انسولین خون و مقاومت بدن  به انسولین و نهایتا ریسک بیماری های قلبی و عروقی و اشکالات متابولیسم را در فرد بالا می برد .

از کجا بفهمیم سندرم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک بر اساس علائم کلینیکی  فرد است که شامل مجموعه ای از علائم اختلالات قاعدگی ، اختلالات  تخمک گذاری ، در برخی موارد ناباروری ، رشد موهای زائد، جوش و… می باشد را می توان از طریق پاراکلینیک یا همان سونوگرافی، این بیماری را تشخیص داد .

در طی  سونوگرافی سایز تخمدان بزرگ تر از حد معمول است  ،کیست های ریز متعدد  در داخل تخمدان مشاهده می گردد و  از طریق آزمایش هورمونی  و اختلالاتی که در هورمون استروژن ، پروژسترون و  هورومون های جنسی  به وجود می آید می توان این سندرم را تشخیص داد .

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان می تواند در افراد  مختلف متفاوت باشد . در برخی افراد می توان  این علائم را کنترل کرد  اما در برخی موارد هم نمی توان.با توجه به شدت  علائم راهکار درمانی انتخاب می شود .

تغییر روش زندگی

منظور از تغییر روش زندگی این است که در افراد چاق با کاهش وزن های شدید می توان تا حد قابل توجهی  پیامد های مرتبط  به علائم  مقاومت به انسولین را  کاهش داد .

درمان به کمک دارو درمانی

برخی از دارو ها می توانند  به کنترل این علائم  کمک کنند . قرص های ضد بارداری از شایع ترین آن ها هستند  که به منظور تنظیم شدن سیکل  دوران قاعدگی تجویز میگردد .

درمان با کمک جراحی

این روش درمان  نیز  در مواردی که علائم شدید  باشد  و نتوان با تغییر روش زندگی و دارو درمانی ، درمان را انجام داد انتخاب می گردد .

خلاصه مطلب

در اخر می توان به عنوان خلاصه ای از مطالب بیان کرد،  سندرم تخمدان  پلی کیستیک می تواند  سبب بروز اختلالات بسیاری در فرد گردد، گاهی این علائم آنچنان شدت دارند که  دارو درمانی  نمی تواند انتخاب مناسبی  باشد و تنها می توان  با روش جراحی درمان را انجام داد . دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز  با معاینه کامل  بهترین  روش درمان را انتخاب می کنند .

تزریق چربی به واژن

تزریق چربی به واژن در چه مواردی  کاربرد دارد ؟  هزینه تزریق چربی به واژن چقدر است ؟ با تزریق چربی به واژن چه اتفاقی می افتد؟ آیا  شما هم از ظاهر ناحیه تناسلی خود ناراحت هستید ؟ امروزه با  کمک روش های نوین می توان  هر گونه ناراحتی در ناحیه تناسلی را درمان کرد .تزریق چربی در نواحی تناسلی، واژن و لابیاماژور یکی از تکنیک های نسبتا جدید در جراحی های زیبایی زنان است .

چه افرادی نیاز به تزریق چربی دارند؟

تزریق چربی در شرایطی خاص و در دوران پس از یائسگی، کاهش وزن های شدید، افرادی که ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می دهند  در شرایط پس از زایمان  که لابیا ماژور در آن ها دچار شل شدگی ، آویختگی و چروکیدگی  می شوند ،تزریق چربی به این نواحی کمک کننده است .

این درمان ممکن است در بسیاری از کلینیک ها به صورت غیر کلاسیک انجام شود  و در شرایط کاملا غیر بهداشتی انجام شود، که این کار می تواند عواقب بسیار خطرناکی را داشته باشد. لازم است تا این تکنیک به صورت تیمی و  توسط یک جراح پلاستیک در اتاق عمل و در شرایط استریل انجام شود .

تزریق چربی به واژن

آیا تزریق چربی به واژن نیاز به ترمیم ندارد؟

این روش همانند  بسیاری از تزریق های چربی به نواحی دیگر بدن، یک درمان همیشگی نیست  و بر اساس نوع علتی که این شرایط  را برای فرد به وجود آورده است، ممکن است تکرار در فواصل زمانی ۶ ماه تا یک ساله لزوم باشد .

روش کار در تزریق چربی به واژن

روش  تزریق چربی به واژن یکی از آسان ترین روش های  جراحی زیبایی زنان است، پس جای نگرانی نیست، بانوان می توانند  با خیالی آسوده خود را برای این عمل آماده کنند .

در طی این روش جراحی، دیگر خبری از تیغ  و لیزر نیست .تنها با  استفاده از تزریق  چربی  به نواحی تناسلی کار انجام می شود . این چربی  در شرایط بهداشتی  از بدن خود فرد گرفته می شود .  با تزریق چربی به نواحی لابیا ماژور می توان  ظاهری زیبا و ایده ال را ایجاد کرد .

مراقبت های بعد از تزریق چربی  به واژن

دارو های تجویز شده توسط متخصص زنان  طبق برنامه خاص خود مصرف شوند .

توجه به رژیم غذایی ،  تا  جای ممکن  به مدت یک هفته از مصرف غذاهای پر چرب و  پر نمک خودداری کنید .

رابطه جنسی بعد از تزریق چربی باید زیر نظر متخصص زنان  شروع شود .

به هیچ وجه ناحیه تزریق شده را ماساژ ندهید .

تا  یک ماه از  فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنید .

برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده شود .

با در نظر گرفتن  این نکات می توان  از نتیجه  کار لذت ببرید .

درمان اختلالات جنسی

میل جنسی یک حالت  روانشناختی است  که در آن فرد  به شرکت  در یک فعالیت جنسی  با فرد دیگر  تمایل دارد . مردان و زنان  می توانند دارای میل  جنسی کم  و یا فاقد  میل جنسی باشند  یا میل جنسی  در آن ها شدید و مداوم  باشد .  میل جنسی کم  به عنوان  اختلال جنسی مطرح  است در حالی  که میل جنسی شدیدا افراطی  غالبا  به اعتیاد  جنسی اشاره می کند .

در مردان و  زنان،  هم علل پزشکی و هم علل روان شناختی  موجب اختلال  کاهش  میل جنسی  فراگیر می شود .  افسردگی شدید در احساس  های جنسی  بیش تر افراد  اختلال ایجاد  می کند . در  بیش تر بیماران درمان ثمر بخش افسردگی  می تواند  موجب بهبود  میل جنسی شود،  چنان چه  علل روانشناختی و عوامل موثر بر میل جنسی  آن نیز مورد درمان  قرار  گیرند .  با این حال  مردان و زنان  افسرده ای که از دارو هایی که در طبقه  بندی دارو های  مهار کننده ی انتخابی  باز جذب  سروتونین(SSRI)  قرار می گیرند،  استفاده می کنند،  غالبا  اعلام می کنند  که دارای  عوارض جانبی  کاهش میل جنسی  اند .

درمان اختلالات جنسی

مردانی  که مبتلا  به کاهش  سطح  تستوسترون  هستند نیز به کاهش  میل جنسی مبتلا می شوند .  تاثیر  کاهش سطح هورمون  در زنان  به اندازه ای  که در مردان  به اثبات  رسیده  نمی باشد . تعیین  سطح  تستوسترون  و درمان  سطح  تستوسترون  زیر حد  طبیعی باید  به عهده متخصص زنان  گذاشته شود . سن و میزان  سلامتی هر مرد  در هنگام مصرف تستسترون  مکمل مورد  توجه قرار  خواهد گرفت .

اختلال بر انگیختگی جنسی

در مردان و زنان  ، برانگیختگی  جنسی اصطلاحی  است که برای توصیف  تغییرات  فیزیولوژیک  و روان شناختی  که در هنگام  آمادگی برای  رابطه  جنسی  دست می دهد،  به کار برده می شود .  تغییرات فیزیولوژیکی که در مردان  روی می دهد ایجاد نعوظ است  و تغییرات فیزیولوژیک در زنان عبارت  است از  لزج شدن  یا رطوبت مهبل  و در برخی  زنان سفت شدن  نوک  پستان ها . برای مردان  و زنان  تغیرات روان شناختی که در جریان برانگیختگی روی می دهد شامل  متمرکز کردن توجه  بر محرک  ها و  احساس لذت است .

زنانی که مبتلا به اختلال بر انگیختگی  هستند  در لزج شدن  مهبل مشکل دارند .  این مشکل ممکن است  موجب لذت نبردن  و حتی باعث  احساس درد  در جریان آمیزش شود.  اختلال نعوظی  در واقع در مردان تا  حدودی شایع  است در حالی  که اختلال  در برانگیختگی  جنسی پیش از دوره یائسگی در زنان  بسیار نادر می باشد .

خلاصه مطلب

در آخر می توان گفت هر گونه اختلال در روابط جنسی می تواند تاثیر بسیار زیادی  بر روابط زناشویی  افراد داشته باشد .  امروزه می توان هر گونه  اختلال در  روابط زناشویی را  برطرف کرد،  متاسفانه خیلی از افراد تنها به دلیل شرم  و خجالتی  که دارند  در هنگام بروز  اختلالات  جنسی  برای درمان اقدام نمی کنند  که این امر می تواند عواقب جبران ناپذیری را از خود به جای بگذارد .