مراقبت های دوران بارداری

چه مراقبت هایی در دوران بارداری لازم است ؟ مراقبت های دوران بارداری هفته به هفته به چه صورت است ؟  آیا سرما و یا حتی گرما ی بیش از اندازه می تواند خطری برای جنین و رشد آن داشته باشد ؟ خیلی از خانم های باردار  از دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز این سوال را کرده اند  که، در دوران بارداری در معرض سرما قرار گرفتن  تا  چه حدی مجاز است ؟؟ برای یافتن  این پاسخ با ما همراه  باشید .

پاسخ این افراد این گونه است که ، باید گفت  تمام مطالعات نشان داده شده است که  تمام خانم های بارداری که در  دو تا سه ماه بارداری  در معرض سرما طولانی  باشند ، ممکن است که احتمال  تجربه  ،شروع زایمان زودرس و نوزادان  با وزن کم در این بانوان بیشتر باشد ، در نتیجه افرادی که در ارتفاعات و مناطق سرد  زندگی می کنند ، به آنان توصیه می شود که  حتما از پوشش های مناسب استفاده کنند  و به هیچ وجه در معرض مستقیم سرما در ساعات طولانی قرار نگیرند .

این موضوع در رابطه با گرمای شدید هم صادق است، گرمای شدید برای خانم های باردار می تواند منجر به وزن پایین  نوزاد و یا زایمان زودرس شود .

مراقبت های دوران بارداری

زنگ خطر برای خانم های باردار

دوران بارداری  نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد و لازم است به هر تغییر ناگهانی  توجه داشته باشید  چرا که می تواند نشان دهنده زنگ خطری برای بارداری باشد . یکی از  خطراتی  که بیشتر شایع است ، مشاهده خونریزی واژینال است ، معمولا  در ماه های ابتدایی بارداری  خونریزی به صورت قطره های خیلی کم، طبیعی است  اما اگر این خونریزی ادامه دار و شدید باشد  لازم است تا هر چه سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید .

خونریزی های شدید می تواند نشان دهنده  سقط جنین  باشد ، در صورتی که خونی که از بدن  خارج شود، بیشتر رنگی روشن تر داشته باشد، خطرناک تر است .

خارش و یا ترشح بیش از اندازه در ناحیه واژن

در تمام خانم ها  وجود ترشحات  واژن کاملا طبیعی است، اما در صورتی که  در سه ماه اول بارداری  ترشحات بیش از اندازه  سفید رنگ  و با خارش همراه باشند  می تواند  نشان دهنده  نوعی عفونت گردد، عفونت های واژینال درمان پذیر هستند اما در صورتی که تشخیص و درمان  مناسب و البته به موقع داده شود،عفونت در دوران بارداری بسیار خطرناک است .

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید

احساس درد و یا سوزش ادرار

شکایت از درد و یا سوزش ادرار  در خانم های باردار بسیار دیده می شود ، سوزش ادرار  به تنهایی می تواند از علائم عفونت مثانه  و یا وجود عفونت در مجرای ادراری باشد . در صورتی که این  نوع اختلال جدی  گرفته نشود  و درمان برای ان صورت نگیرد  می تواند  سبب بروز درد های زایمان زود تر از موعد ، زایمان زودرس،عفونت  و… گردد .

خلاصه مطلب

مواردی که ذکر شد  از جمله  اختلالات بسیار شایع است  که در دروان بارداری خطرناک می باشد  و در صورت نادیده گرفتن می تواند منجر به سقط مکرر جنین گردد ،در صورتی که  مراجعات منظم  نزد متخصص زنان داشته باشید   با شروع هر کدام از علائم  آگاه می شوید  وقبل از پیشرفت می توان درمان را انجام داد . پس  به  ویزیت های منظم  نزد متخصص زنان توجه کنید .

بارداری پس از لابیاپلاستی

چه مراقبت هایی بعد از لابیاپلاستی لازم است ؟ آیا خونریزی بعد از لابیاپلاستی طبیعی است ؟ آیا بارداری پس از لابیاپلاستی نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ چه مواردی می تواند  سبب بروز عفونت بعد از لابیاپلاستی شود ؟  بهتر است لابیاپلاستی بعد از بارداری انجام شود یا قبل از آن ؟  اگر شما هم پاسخ این سوالات را که در ابتدا مطرح شد را نمی دانید توصیه می کنیم  ادامه مطلب را مطالعه کنید، دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند  که به بررسی این موضوع می پردازند .

خیلی از بانوان هنگام مراجعه به مطب این سوال را می پرسند که آیا لابیاپلاستی می تواند بر  بارداری بعدی تاثیر گذار شود و نتایج  جراحی لابیاپلاستی را برگشت پذیر کند ؟باید به این افراد  گفت : بعد از انجام جراحی لابیاپلاستی ، بارداری هیچ گونه تاثیری بر  جراحی نمی گذارد . هر چند که بعد از بارداری یکسری تغییرات فیزیولوژیک بر کل قسمت های دستگاه تناسلی ، رحم و واژن اتفاق می افتد اما عملا تاثیری بر لابیاپلاستی انجام شده، ندارد .

بارداری پس از لابیاپلاستی

بهترین سن برای لابیاپلاستی چه سنی است ؟

در دختران از زمانی که بلوغ کامل می شود یعنی در حدود ۱۴ تا ۱۵ سالگی ، جراحی لابیاپلاستی برای دختران امکان پذیر است  و این جراحی هیچگونه عوارضی برای آن ها ندارد .  در نتیجه می توان  گفت  لابیاپلاستی محدودیت سنی ندارد .

تکنیک جراحی لابیاپلاستی

دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز  در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری ها خصوصا  جراحی لابیاپلاستی از تجربه بسیار بالایی برخوردار هستند و سعی می کنند تا  با استفاده از تکنیک های جدید  و به روز  نتایج این جراحی را برای بیماران رضایت بخش کنند ،  توصیه می شود به بانوانی که لایبا های بزرگ دارند و این امر سبب ناراحتی   و کاهش اعتماد به نفس آن ها شده است هر چه سریعتر برای جراحی اقدام کنند .

جراحی لابیاپلاستی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود تا دردی احساس نشود ، بسته به شرایط فرد ممکن است  هر کدام از روش های بیهوشی استفاده شود .

جراحی لابیاپلاستی در دوران بارداری

برخی از بانوان در دوران بارداری و یا بلافاصله بعد از آن تصمیم به جراحی لابیاپلاستی می گیرند ، توصیه می کنیم   جراحی لابیاپلاستی را بعد  از دوران بارداری  انجام دهید . دکتر شهناز پوربرفه ای قبل از اقدام به جراحی لابیاپلاستی ابتدا بیمار را به طور کامل معاینه می کند و مشاورات لازم را انجام می دهد و سپس بهترین  نوع جراحی را با توجه به شرایط پیشنهاد می کنند .

نتیجه گیری

در نتیجه باید گفت  اگر باردار هستید و یا تصمیم به بارداری دارید توصیه  می کنیم جراحی لابیاپلاستی را  بعد از این دوران انجام دهید ،ازآنجا که بعد از هر بارداری تغییرات در ناحیه تناسلی و رحم دیده می شود ،لابیاپلاستی بعد از دوران بارداری  بسیار نتیجه بخش است  و  فرد می تواند  تنها با استفاده از جراحی لابیاپلاستی اعتماد به نفس از دست رفته خود را  که بعد  از بارداری ایجاد شده است را به دست آورد .

سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ چه راههایی برای جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی توصیه می شود ؟ راه های مقابله با سندرم پیش از قاعدگی چیست؟امکان سندرم پیش از قاعدگی و بارداری همراه با هم وجود دارد ؟ آیا شما هم پاسخ این سوالات را نمی دانید ؟ آیا شما هم دچار اختلال سندرم پیش از قاعدگی هستید ؟ در ادامه این مطلب دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز به بررسی پاسخ این سوالات و علائم و راه کار های درمان آن می پردازند، با ما همراه باشید .

سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر بانوان با آن درگیر هستند، سندرم پیش از قاعدگی می باشد . در هر سیکل قاعدگی تقریبا ۱۰ روز قبل از شروع قاعدگی یکسری مشکلات جسمی، روحی و روانی در هر خانمی بروز می کند که حدود ۸۰ درصد خانم ها این علائم را بروز می دهند و بسته به هر فرد علائم خاصی ، جسمی، روحی و روانی ممکن است بروز پیدا کند . علت اصلی بروز این نوع سندرم کاهش شدید و ناگهانی هورمون های استروژن و به خصوص پروژسترون می باشد .

در ۲ تا ۵ درصد موارد علائم سندرم پیش از قاعدگی آنچنان شدید می شود که با کاهش فعالیت و عملکرد اجتماعی فرد همراه است و با زندگی معمولی فرد دچار مشکل می شود . در این شرایط حتما نیاز به مشاوره با روانپزشک و درمان های خاص توسط متخصص زنان در این زمینه است .

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی ممکن است از یک دل پیچه ساده، بدخلقی، نفخ، یبوست، درد سینه ها ، ورم ، درد های مفاصل ، درد های ماهیچه ای تا علائم شدید روحی و روانی و اختلالات شخصیتی متغیر باشد .

درمان سندرم پیش از قاعدگی

درمرحله اول بهترین درمان برای سندرم پیش از قاعدگی مصرف ویتامین ها و اسید های چرب است .

مشاوره با روانپزشک و روانشناس از نظر برطرف کردن مشکلات روحی و روانی و فردی شخص

حمایت های خانواده و به خصوص همسر برای کم کردن این علائم

و در برخی موارد که خیلی شدید است، نیاز به مصرف هورمون هایی همانند استروژن ، پروژسترون و یا قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری برای تصحیح مشکلات هورمونی فرد است .

نتیجه گیری

در اخر به عنوان خلاصه ای از مطالب می توان گفت سندرم پیش از قاعدگی در صورتی که شدید باشد می تواند سبب اختلال در فعالیت های روزانه فرد شود، پس بهتر است متناسب با شدت آن به دنبال راه کار چاره ای برای آن باشید . دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز می توانند با شناخت شدت این اختلالات بهترین راهکار درمانی را متناسب با وضعیت روحی و جسمی فرد تجویز کنند . اگر شما هم به دنبال یک راهکار چاره برای سندرم پیش از قاعدگی هستید توصیه می کنیم با مطلب ما در شیراز تماس بگیرید .

لیفت واژن

در قسمت ژنیتال هم مانند باقی قسمت های بدن با افزایش سن و کاهش وزن های ناگهانی بعد از بارداری، افتادگی و شل شدگی پوست اتفاق می افتد که ظاهر ناخوشایندی را برای بیمار ایجاد می کند. در ناحیه ژنیتال دو نوع لیفت اصلی داریم.

لیفت لابیای ماژور

یک نوع جراحی برای لیفت لابیای ماژور وجود دارد که در مواردی که لابیاهای بیرونی دچار افتادگی، شل شدگی و ضمخت شدن پوست می شوند با عمل لیفت لابیا مشکل را برطرف می کنند. این عمل عوارض چندانی ندارد به جز اینکه باید سه تا چهار هفته مراقبت های لازم صورت گیرد. امکان دارد لابیاها تا شش هفته هم متورم باشند. همچنین خطر عفونت وجود دارد بنابراین رعایت بهداشت الزامی است.

لیفت واژن

لیفت پوبیس

امکان دارد قسمت زیر شکم و بالای آلت تناسلی به دلایل زایمان و چاقی دچار افتادگی شود و می توان این ناحیه را با جراحی لیفت پوبیس بهبود بخشید.

لابیا ماژوراپلاستی

لابیاپلاستی لابیاهای ماژور یا لابیا ماژوراپلاستی یک روش جراحی برای کاهش سایز لابیای ماژور ( قسمت بیرونی لابیاها که از مو پوشیده شده است ) می باشد.

به چه دلایلی لابیا ماژوراپلاستی انجام می گیرد ؟

بیمارانی که لابیاهای ماژور بسیار بزرگی دارند و لابیاها حالتی افتاده پیدا کرده است در فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری احساس ناراحتی و درد می کنند . برخی نیز هنگام پوشیدن لباس های تنگ و مایو به دلیل بیرون زدگی لابیاها از لباس و یا برآمدگی ناحیه، خجالت می کشند.

بیهوشی برای لابیا ماژوراپلاستی

این جراحی تحت بیهوشی موضعی همراه با آرام بخش و یا بیهوشی کلی انجام می گیرد. نوع بیهوشی بستگی به اندازه لابیاها و مقدار مورد نیاز برای بریدن دارد. ولی در کل پیشنهاد می شود که با بیهوشی عمومی انجام گیرد.

جراحی لابیا ماژوراپلاستی

در ابتدا جراح دو برش هلالی و جزئی در پوست قسمت داخلی هر لابیا ایجاد می کند. مقداری که نیاز به بریدن دارد بستگی به میزان بافت اضافه و بزرگی لابیاها دارد. سپس برش های ایجاد شده با نخ های جذب شونده بخیه زده می شوند.

عوارض جراحی لابیا ماژوراپلاستی

عوارض این جراحی شامل خونریزی، هماتوم، عفونت، ایجاد اسکار و جای زخم و ایجاد برش بیش از حد می باشد.

دوره نقاهت لابیا ماژوراپلاستی

اکثر بیماران نیاز به یک هفته استراحت دارند. در این دوره با قرار دادن کمپرس آب یخ بر ناحیه می توان از تورم و درد ناحیه کاست. سعی شود هنگام خوابیدن برای کاهش تورم با قرار دادن یک بالشت، باسن کمی بالاتر قرار گیرد. برای مدت ۶ هفته از رابطه جنسی خودداری شود و در داخل واژن تامپون گذاشته نشود. تورم بعد از لابیا ماژوراپلاستی تا ۶ ماه و حتی بیشتر به طول می انجامد که بستگی به ضخامت بافت ناحیه دارد. ولی بیشتر تورم تا ۶ هفته از بین می رود.

نتیجه جراحی لابیا ماژوراپلاستی

نتیجه این جراحی لابیاهای کوچک تر و سفت تر است. بیمارانی که پوست اضافه و افتادگی لابیا داشتند بعد از عمل بهبود را حس می کنند. همچنین سایز لابیاها به وضوح کمتر می شود.