مهم ترین علائم یائسگی

یائسگی و علائم آن

صحبت های دکتر شهناز پور برفه ای:

یائسگی چیست؟

یائسگی به قطع کامل قاعدگی های یک خانم گفته می شود که در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سال ممکن است اتفاق بیفتد.

قطع قاعدگی قبل از سن ۳۵ سال را یائسگی زودرس تعریف کرده و یک سری مشکلاتی به دنبال یائسگی و کاهش شدید هورمون های استروژن و پروژسترون برای فرد ایجاد می شود.

از جمله این مشکلات پوکی استخوان، افزایش ریسک پوکی استخوان به علت کاهش هورمون استروژن، خشکی پوست و کاهش شدید کلازن که به مرور بعد از یائسگی در اکثر قسمت های پوست و مخاط به ویژه در قسمت پوست  ناحیه تناسلی و واژن اتفاق می افتد، گرگرفتگی، بی قراری، تعریق، تپش قلب که آن هم به خاطر کاهش هورمون استروژن و افزایش بعضی از هورمون های هیپوفیزی است.

یائسگی طبیعی

یائسگی طبیعی زمانی اتفاق می افتد که هیچ عامل پزشکی یا جراحی باعث بوجود آمدن آن نشود. فرآیند یائسگی طبیعی طی سه مرحله انجام می شود:

• پیش یائسگی

این مرحله معمولا چند سال قبل از یائسگی تجربه می شود. در این دوره سطح استروژن بتدریج در تخمدان ها کاهش پیدا می کند. این دوره تا زمان یائسگی کامل ادامه دارد. میزان استروژن در دو سال قبل از یائسگی به سرعت افت می کند. در این دوره اکثر خانم ها علائم یائسگی را تجربه می کنند.

• یائسگی

در این دوره زنان معمولا به مدت یک سال قاعدگی نداشته اند. در این دوران تخمدان ها تخمک آزاد نمی کنند و بیشتر استروژن تولید می کنند.

• بعد از یائسگی
READ
چطور از سرطان تخمدان پیشگیری کنیم ؟

دوران پس از یائسگی معمولا به چند سال بعد از یائسگی اطلاق می شود. در این دوره علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی در زنان کاهش پیدا می کند. اما عوارض مربوط به عدم تولید استروژن در این دوره در خانم ها با افزایش سن بیشتر می شود.

علائم یائسگی چیست؟

• گرگرفتگی جزء اولین علائمی است که زنانی که دچار یائسگی شده اند، تجربه می کنند. احساس گرمای ناگهانی در قسمت بالاتنه را گرگرفتگی می گویند که معمولا همراه با تعریق و سرخ شدن است. از دیگر علائم یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بی خوابی
  • گرگرفتگی
  • نامنظم بودن یا جا افتادن قاعدگی
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تحریک پذیری
  • نوسان خلق
  • درد مفصل و عضله
  • خشکی واژن
  • مشکلات کنترل مثانه
  • تغییر میل جنسی
  • خستگی

باید گفت که همه زنان در تجربه کردن این علائم یکسان نیستند. در صورتی که دچار علائم یائسگی شدید هستید می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در این باره مقاله درمان یائسگی و هورمون درمانی یائسگی را بخوانید.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز، برای بانوان عزیز شیرازی قبل از انتخاب روش زایمان ،مشاوره و بررسی های لازم را انجام می دهند و بهترین و مناسب ترین روش زایمان با توجه به شرایط را انتخاب می کنند. همچنین متخصص در جراحی زیبایی دستگاه تناسلی بانوان می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به متخصص زنان در شیراز مراجعه و برای دریافت مشاوره می توانید با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس حاصل فرمائید. شما می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر پور برفه ای نیز دیدن فرمائید.

کارهایی که یک خانم یائسه باید انجام دهد

READ
آیا هیسترکتومی باعث کم شدن لذت جنسی می شود؟

افزایش مصرف کلسیم. حتما مکمل خوراکی کلسیم باید مصرف شود و سایر کارهایی که برای کاهش ریسک پوکی استخوان انجام می شود. از جمله افزایش کلسیم خوراکی، ورزش و مکمل کلسیم

خانمی که یائسه شده است باید یکسری معاینات دوره ای و غربالگری از نظر بیماری های قلب و عروق و چربی خون داشته باشد. این غربالگری برای خانم های یائسه باید مرتب بررسی شوند و به صورت سالیانه این موارد را چک کند.

یکسری درمان ها برای خشکی واژن و سوزش و علائمی که ممکن است در ناحیه تناسلی احساس کنند، وجود دارد.

لیزر یکی از بهترین و کم خطر ترین راه برای از بین بردن آتروفی و خشکی واژن است و همچنین درمان های دارویی که شامل هورمون های موضعی استروژن و کرم هایی که حالت خشکی را برطرف کنند، است.

در صورتی که ساکن شیراز هستید می توانید به دکتر شهناز پور برفه ای متخصص زنان در شیراز مراجعه کرده و اطلاعات لازم را در این باره کسب کنید.

راه های ارتباطی با دکتر پور برفه ای

آدرس مطب: شیراز – بلوار زند- نبش صورتگر – ساختمان کیمیا طبقه سوم