لیکن اسکلروز در زنان

بیماری لیکن اسکلروزیس چیست ؟ شاید شما هم تا به حال این واژه به گوشتان نخورده باشد . بیماری لیکن اسکلروزیس در دسته بیماری های پوستی ناحیه واژن قرار دارد  که در صورت عدم توجه به آن می تواند  بسیار آزار دهنده باشد .  از آنجا که  ناحیه تناسلی زنان بسیار حساس  است نیاز به توجه دارد . اگر شماهم با  بیماری  های پوستی ناحیه واژن آشنا نیستید ،توصیه می شود این مقاله را مطالعه کنید . دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز در ادامه  راه های درمان این بیماری را بررسی می کنند .

بیماری لیکن اسکلروزیس یکی از انواع بیماری های پوستی واژن است که بعد از ابتلا سبب نازک و سفید شدن پوست این ناحیه می شود ،در صورت عدم توجه آن به مرور زمان زمان  سبب سوزش و خارش و درد  واژن می گردد . متاسفانه این  بیماری در هر سنی ممکن است دیده شود  ،اما بیشتر در زنان یائسه شایع تر می باشد .

لیکن اسکلروز در زنان

علائم اصلی لیکن اسکلروزیس

این بیماری با علائم متفاوتی بروز می کند از جمله :

احساس درد و سوزش در زمان نزدیکی

مشاهده لکه های  سفید بر پوست

کبودی نواحی آسیب دیده

احساس خارس  و درد

در موارد بسیار شدید تر  زخم و تاول  نیز مشاهده می شود .

لازم  است با مشاهده هر کدام از علائم ذکر شده ، هر چه سریعتر با متخصص زنان خود مشورت کنید .

بهترین زمان مراجعه به متخصص زنان برای درمان بیماری لیکن اسکلروزی چه زمانی است ؟

همانطور که دیده شد با بروز کوچکترین علائم لازم است تا با متخصص زنان مشورت کنید ،تشخیص به موقع روند درمان را سریعتر می کند . در صورتی که این بیماری در فرد تشخیص داده شود ،لازم است تا در طی دوره های زمانی مشخص برای بررسی وضعیت دو مرتبه به پزشک خود مراجعه کنید .

متاسفانه دلیل اصلی بروز این بیماری هنوز مشخص نیست  ،اما موارد بسیاری می تواند  بروز این بیماری را تشدید کند از جمله  فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن ، عدم تعادل هورمونی ، آسیب های قبلی پوستی  و … . لازم به ذکر است که این بیماری پوستی واژن  یک بیماری مسری نیست و نمی تواند از راه روابط جنسی به فرد منتقل شود .

بیشتر در زنانی مشاهده می شوند که در دوران یائسگی و یا نزدیک به آن هستند ، اما ممکن است در مردان و حتی کودکان هم دیده شود .

درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

درمان بیماری لیکن اسکلروزیس در موارد  ابتدایی دارو درمانی است  ،معمولا با کرم های  موضعی کورتون ،درمان صورت می گیرد .این روش در بیشتر موارد  به درمان پاسخ می دهد ،در صورتی که درمان به کورتون پاسخ ندهد  از پماد های تضعیف کننده سیستم ایمنی  استفاده می شود و نهایتا در ضایعات مزمن  و مقاوم به درمان  از اشعه uv یا لیزر co2 استفاده می شود . یکی از بهترین و موثر ترین درمان ها برای رفع ضایعات لیکن اسکلروزیس لیزر co2  می باشد ،این مورد به خصوص در خانم هایی که نزدیک  به یائسگی هستند درمان بسیار  موثر و بی خطری می باشد .

صحبت های دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز ، در رابطه با بیماری لیکن اسکلروزیس :