از کجا بفهمیم سندرم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟یکی از شایع ترین بیماری های زنان، سندرم تخمدان پلی کیستیک است . این بیماری در حدود ۱۵ درصد از خانم های در سن باروری را درگیر می کند و بیماری است  با علت ارثی ، که چاقی و دیابت می تواند از عوامل به وجود آورنده  آن باشد .

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم این بیماری به صورت اختلالات  قاعدگی

چاقی تنه ای

افزایش موهای زائد بدن

جوش و آکنه

پوستی چرب

ریزش موهای سر

اختلالاتی در روند تخمک گذاری

همچنین  یک سری بیماری های طبی  برای فرد ایجاد می کند، از جمله افزایش  فشار خون، افزایش انسولین خون و مقاومت بدن  به انسولین و نهایتا ریسک بیماری های قلبی و عروقی و اشکالات متابولیسم را در فرد بالا می برد .

از کجا بفهمیم سندرم تخمدان پلی کیستیک داریم؟

تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

تشخیص بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک بر اساس علائم کلینیکی  فرد است که شامل مجموعه ای از علائم اختلالات قاعدگی ، اختلالات  تخمک گذاری ، در برخی موارد ناباروری ، رشد موهای زائد، جوش و… می باشد را می توان از طریق پاراکلینیک یا همان سونوگرافی، این بیماری را تشخیص داد .

در طی  سونوگرافی سایز تخمدان بزرگ تر از حد معمول است  ،کیست های ریز متعدد  در داخل تخمدان مشاهده می گردد و  از طریق آزمایش هورمونی  و اختلالاتی که در هورمون استروژن ، پروژسترون و  هورومون های جنسی  به وجود می آید می توان این سندرم را تشخیص داد .

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان می تواند در افراد  مختلف متفاوت باشد . در برخی افراد می توان  این علائم را کنترل کرد  اما در برخی موارد هم نمی توان.با توجه به شدت  علائم راهکار درمانی انتخاب می شود .

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید.

تغییر روش زندگی

منظور از تغییر روش زندگی این است که در افراد چاق با کاهش وزن های شدید می توان تا حد قابل توجهی  پیامد های مرتبط  به علائم  مقاومت به انسولین را  کاهش داد .

درمان به کمک دارو درمانی

برخی از دارو ها می توانند  به کنترل این علائم  کمک کنند . قرص های ضد بارداری از شایع ترین آن ها هستند  که به منظور تنظیم شدن سیکل  دوران قاعدگی تجویز میگردد .

درمان با کمک جراحی

این روش درمان  نیز  در مواردی که علائم شدید  باشد  و نتوان با تغییر روش زندگی و دارو درمانی ، درمان را انجام داد انتخاب می گردد .

خلاصه مطلب

در اخر می توان به عنوان خلاصه ای از مطالب بیان کرد،  سندرم تخمدان  پلی کیستیک می تواند  سبب بروز اختلالات بسیاری در فرد گردد، گاهی این علائم آنچنان شدت دارند که  دارو درمانی  نمی تواند انتخاب مناسبی  باشد و تنها می توان  با روش جراحی درمان را انجام داد . دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز  با معاینه کامل  بهترین  روش درمان را انتخاب می کنند .