شایع ترین سرطان ها در بین زنان

سرطان سینه

سرطان پستان یا سینه در واقع توده ای است که از مجاری پستان شروع می شود و بافت جلویی سینه را مورد تهاجم قرار می دهد. ایجاده توده در غده لنفاوی زیربغلی نشانه ی بروز سرطان سینه و بدخیمی بیماری است.

سرطان سینه دارای ۴ مرحله است:

در مرحله اول قابل درمان و علاج قطعی است.

در مرحله دوم و سوم، بیمار تحت درمان های خاص مثل جراحی و شیمی درمانی قرار می گیرد.

در مرحله چهارم بیماری پیشرفت کرده و نمی توان کار زیادی انجام داد.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید.

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

توده معمولا سفت یا سخت و بدون حساسیت است. به گفته متخصص زنان، توکشیدگی پوست و فرو رفتن نوک پستان از علائم این بیماری است. همچنین خراشیدگی های خیلی کوچک در نوک پستان ممکن است علامت سرطان باشد. هرگونه تغییر رنگ، جوش و لک در پوست پستان ممکن است از نشانه های سرطان سینه باشد.

در صورت مشاهده این موارد حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

سرطان رحم

دومین سرطان شایع در زنان سرطان دهانه رحم می باشد. این سرطان تنها بیماری قابل پیشگیری در زنان است و با غربالگری مرتب قابل مهار شدن است.

عامل ایجاد سرطان دهانه رحم، ویروسی بنام پاپیلومای انسانی یا همان HPV است که از راه ارتباط جنسی منتقل می شود و رابطه های جنسی ناسالم احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع دارد که ۱۵ نوع آن موجب بروز سرطان دهانه رحم می شود.

شایع ترین سرطان ها در بین زنان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان بعد از سرطان سینه، مرگبارترین سرطان زنان شناخته شده است علائم این نوع سرطان با پیشرفت بیماری نمایان می شود و علت نیمی از مرگ و میرها ناشی از این سرطان در بین زنان است. این بیماری بیشتر در زنان بالای ۵۰ سال اتفاق می افتد. بارداری و زایمان خطر ابتلا به این نوع سرطان را کاهش می دهد بطوری که با اولین بارداری ۴۰ درصد و در بارداری های بعدی ۱۴ درصد خطر ابتلا، کاهش پیدا می کند. زنان با سابقه نازایی بیشتر در معرض این نوع بیماری هستند.

مراجعه به پزشک متخصص زنان و چکاپ و معاینه هر ۶ ماه یکبار، سونوگرافی و آزمایش خون می تواند روند تشخیص بیماری را تسریع کند.

بهتر است افرادی که سابقه این نوع بیماری را در خانواده درجه یک خود دارند، در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی هر ۶ ماه یکبار، برای اندازه گیری آنتی ژن ها و معاینه تخمدان ها به پزشک مراجعه کنند.

این بیماری اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

سرطان تیروئید

زنان به میزان ۲ تا ۴ برابر بیشتر از مردان در معرض سرطان تیروئید هستند. هنوز علت این سرطان توسط متخصصان کشف نشده اما به نظر می رسد تغییر در DNA سلول ها عامل بروز این سرطان است. این تغییرات می توانند ارثی باشند یا با افزایش سن بوجود آیند.