سرطان لوله فالوپ

سرطان لوله فالوپ چیست ؟ این سرطان چه علائمی دارد ؟ آیا درد لوله فالوپ نشان دهنده سرطان در این ناحیه است ؟ سرطان لوله فالوپ درمان دارد ؟ شاید خیلی از بانوان با این نوع سرطان آشنا نباشند و نداند این سرطان چه علائمی دارد ؟ دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می پردازند . با ما همراه باشید .

این سرطان مسئول ۰/۳ درصد از کل  بدخیمی های تناسلی است . از نظر  ویژگی های  بافت شناسی  و سیر بالینی  مشابه  سرطان تخمدان است . لوله  های فالوپ  معمولا  ثانویه  به سرطان  تخمدان، اندومتر ، دستگاه  گوارشی  و یا  پستان  سرطانی می شوند .

سرطان لوله فالوپ

تقریبا همه سرطان  های لوله  فالوپ  منشا اپیتلیال دارند .  میانگین  سن ابتلا به کارسینوم  لوله فالوپ، ۵۵-۶۰ سالگی است . در زنان مبتلا  به جهش  در ژن های BRCA2وbrca 1  احتمال بروز  کارسینوم لوله فالوپ  افزایش می یابد . تریاد کلاسیک علائم و نشانه  های همراه  با کارسینوم  لوله فالوپ عبارتند از :

• ترشح آبکی فراوان از واژن
  • درد لگن
  • توده لگنی

شایع ترین  علامت،  ترشح یا خونریزی  از واژن است .  در ۶۰  درصد موارد  در معاینه  توده لگنی  دیده می شود  و در  بیماری پیشرفته  آسیب وجود  دارد .

کارسینوم  لوله فالوپ  مشابه  با الگوی  انتشار  کارسینوم  اپی تلیال تخمدان  از طریق  ریزش ترانس  سلومیک  سلول ها در حفره صفاق  انتشار می یابد .

در ۶۰  درصد موارد  بیماری پیشرفته،  هنگام تشخیص ، متاساز ها  محدود  به حفره  صفاق  هستند . از انجا که  لوله فالوپ  غنی از مجاری لنفاوی است ، متاساز به  گره های  لنفاوی  لگنی  و پاراآئورتی  شایع است .

درمان سرطان لوله فالوپ

درمان کارسینوم لوله فالوپ  همانند درمان  سرطان اپی تلیال  تخمدان است . لاپاراتومی  تجسسی  جهت  خارج سازی  تومور اولیه ،مرحله بندی  و رزکشن متاساز ها  ضروری است . شیمی درمانی  با تگزان  و پلاتینیوم  انجام می شود . جراحی شامل  هیسترکتومی توتال  شکمی  و سالپنگواووفورکتومی  دو طرفه است .

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید

میزان بقا

میزان بقا ۵ ساله  در مبتلایان  به کارسینوم لوله فالوپ ، ۴۰ درصد است . که بیشتر  از میزان  بقای مبتلایان  به  کارسینوم تخمدان است  و بیانگر  این واقعیت  است که درصد بیشتری  از مبتلایان  به کارسینوم اپی تلیال  لوله،  در  مراحل اولیه  بیماری  شناسایی می شوند .  بقای ۵ ساله  در مبتلایان  به مرحله I بیماری ، ۶۵ درصد  در مرحلهII  بیماری ۵۰-۶۰  درصد و در  مرحلهIII و IV بیماری ۱۰-۲۰ درصد است .

خلاصه مطلب

در آخر می توان به عنوان خلاصه ای از مطالب بیان کرد، سرطان لوله  فالوپ بسیار جدی است و  عواقب خطرناکی با خود همراه دارد .  در صورتی که بانوان  ویزیت های منظمی نزد متخصص زنان خود داشته باشند از بروز  هر گونه بیماری همچون سرطان رحم ، سرطان لوله فالوپ، هر گونه اختلالات قاعدگی و…  جلوگیری می کنند و یا در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص می دهند ، دکتر شهناز پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز سعی می کنند با معاینه کامل بیمار هر گونه علائم را  بررسی و تشخیص دهند .

با تشکر مدیریت سایت  دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز