بیماری های شایع در زنان

برخی از بیماری های شایع در زنان و علائم آن

سرطان رحم

سرطان رحم از شایع ترین سرطان های مجرای تناسلی زنان است. اما با این حال میزان ابتلا به آن ۵ برابر کمتر از بیماری سرطان دهانه رحم است.

تومورهای بدخیم

از علائم وجود تومور در رحم، خونریزی زیاد هنگام عادت ماهانه یا خونریزی و ترشح غیر عادی در زمان یائسگی، مقاربت های دردناک، درد در ناحیه لگن و درد در هنگام ادرار کردن می باشد.

پولیپ مخاط رحم

از نشانه های این بیماری گرفتگی عضلانی هنگام عادت ماهانه، خونریزی زیاد هنگام عادت ماهانه، خونریزی مختصر در فاصله بین قاعدگی ها و ترشحات واژن است.

دکتر پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز هستند شما می توانید برای مشاوره و تعیین وقت با شماره ۳۲۳۴۰۶۰۶_۰۷۱ تماس بگیرید.

چسبندگی رحم

نامنظمی سیکل ماهیانه، کاهش خونریزی و قطع ناگهانی سیکل قاعدگی، سقط مکرر جنین، درد در ناحیه لگن، ناباروری از نشانه های این بیماری است.

آندومتریت

در واقع عفونت مخاط رحم را می گویند که از علائم آن ترشحات واژن، درد و حساسیت زیر شکمی، تب، اختلال در ادرار، خونریزی های نامرتب می باشد.

افتادگی رحم

یبوست مزمن، چاقی مفرط، افزایش فشار به پایین شکم، بارداری، سرفه های مزمن و طولانی، وجود هورمون استروژن بخصوص در دوران یائسگی باعث بروز این بیماری می شود. از علائم ابتلا به این بیماری می توان به بی اختیاری ادراری، تکرر ادرار، درد در ناحیه شکم، احساس فوریت در ادرار، کمر درد ، پهلو درد، درد لگن و … اشاره کرد.

چسبندگی لوله های رحمی

احتمال التهاب لگنی و لوله های رحمی در کسانی که از IUD استفاده می کنند بیشتر است. علائم این بیماری عمدتا درد در ناحیه شکم است که اگر بیماری دچار اندومتریوز باشد، دردها کاملا مشخص خواهد شد.

بیماری های شایع در زنان

پولیپ های رحمی

ترشحات خون آلود و آبکی از واژن، خونریزی در فاصله های بین عادات ماهیانه، خونریزی بعد از مقاربت جنسی، خونریزی از واژن در دوران غیر از قاعدگی، خونریزی بعد از یائسگی از علائم این بیماری است.

رحم واژگون

بندرت درد در کمر و احساس سنگینی در قسمت تحتانی لگن خاصره می تواند از علائم این بیماری باشد ولی معمولا نشانه خاصی ندارد و نیاز به درمان ندارد.

فیبروم رحم

از شایع ترین علائم این بیماری خونریزی شدید و غیر طبیعی قاعدگی است. در صورتی که فیبروم ها در نزدیکی لایه های داخلی رحم باشند و یا اینکه خون رسانی به لایه های داخلی رحم را مختل کنند منجر به قاعدگی سنگین و دردناک می شوند. این شرایط معمولا باعث قاعدگی های طولانی مدت و لکه بینی بین دوره قاعدگی نیز می شود. در بعضی خانم ها باعث قاعدگی سخت و طولانی مدت شده و معمولا منجر به کم خونی و فقر آهن می شوند. همچنین با توجه به اندازه فیبروئید ها و محل قرار گیری آنها باعث به وجود آمدن تکرر ادرار، یبوست، درد پاها و کمر، عفونت مجاری اداری، عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه می شود.

درصورت وجود این علائم در افراد حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید.