آبسه-غده-بارتولن

آبسه غده بارتولن

غده بارتولن (BARTHOLIN GLAND) غده ای است،که در دو طرف ( چپ و راست) شکاف لبه های واژن زیر بولبوکاورنوس وجود دارد. این غده عملکرد روان و مرطوب سازی واژن را به عهده دارد، که در هنگام تحریک جنسی مایعی را ترشح می کند. در زمان انسداد مجاری DUCTS، ترشحات در داخل مجرا و غدد انباشته می شوند و هیچ تخلیه ای صورت نمی گیرد و باعث تورم غده بارتولن می شود. تا زمانی که با باکتری ترکیب نشده باشد، این عارضه بی درد است. وجود آبسه غده بارتولن با کیست هم زمان رخ نمی دهد. این عارضه بیشتر در افرادی که رابطه جنسی برقرار می کنند، ظاهر می شود.

آبسه-غده-بارتولن

علائم آبسه بارتولن

وجود تورم در یک یا هر دو طرف شکاف واژن
در ابتدا این تورم بدون درد است، اما پروسه شروع التهاب است که با مرور زمان، این عارضه به درد شدید و دشوار تبدیل می شود که راه رفتن ، نشستن و حتی عمل مقاربت جنسی، برای فرد بسیار سخت و دشوار می شود. بروز عفونت یا التهاب در لبه های واژن، منجر به افزایش دمای بدن، یا بی حالی در فرد می شود.
تشخیص آبسه بارتولن از طریق معاینه انجام می شود و دکتر  پوربرفه ای متخصص زنان در شیراز با مشاهده تومور یا التهاب ایجاد شده در لبه های واژن به بررسی آن می پردازد. امکان درد داشتن آن زمانی است که ، پزشک به آن دست میزند بسیار زیاد است. اما این روند به منظور گرفتن نمونه از ترشحات آن صورت می گیرد.

درمان آبسه بارتولن

درمان بستگی به اندازه، تورم و علائم مرتبط با آن دارد.
اگر تورم در هر دو طرف لبه یا فقط یک طرف وجود داشته باشد، عفونت غدد Bartholin را شامل می شود. که باعث قرمزی و التهاب، به علت استفاده نادرست از داروها یا عدم تجربگی پزشک می شود. اما چنانچه اندازه و حجم این غده بزرگ باشد، پزشک باتجربه، با یک سوزن ظریف استرلیزه، اقدام به تخلیه آن می کند.
برای درمان این عارضه متخصص زنان مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند و چنانچه آبسه کردن غده بارتولن بزرگ باشد، خانم ها باید روزی ۲ تا ۳ بار در وان آب گرم بشینند، این عمل باعث می شود که حجم غده بزرگ شده و به صورت خودکار ترکیده شود و مایع چرکی از آن خارج شود.
شایان ذکر است که آبسه غده بارتولن قابل برگشت است

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

برخی مطالب مفید

پرموپی